woensdag 11 maart 2009

Queenstown en… skydiven!

Na Milford zijn we op vrijdag 6 naar Queenstown gaan rijden, waar we ’s avonds met Susanne, Sarah en Lisa zouden meeten. Toen we aankwamen op de camping in Queenstown, hebben we gelijk onze skydive geboekt, want vanaf Taupo wisten we al zo’n beetje dat we dat in Queenstown wilden gaan doen. ’t Was bij elkaar een slordige 600 dollar, of 250 euro, maja dit vond ik ’t geld wel meer dan waard! We hadden geboekt voor zondag, omdat we vrijdagavond zijn gaan stappen en we wilden niet met een potentiële kater springen… Dus zaterdag hebben we wat door Queenstown gekuierd. Zondagochtend bleek na een weathercheck dat er teveel wind stond, dus werd de skydive verplaatst naar maandag. Was best balen, want niet alleen had ik me erop verheugd, ik was er toch ook wel een heel klein beetje zenuwachtig voor, wat nu nog een dag langer zou duren. Maargoed zondag hebben we nog wat gehiked in de buurt en ’s avonds heeft Maaike, die we in Motueka hadden ontmoet, heerlijk voor ons gekookt. Ruud & Maaike stonden namelijk op dezelfde camping ;) Kleine wereld!

Maandag was het dan zover, we gingen vanaf 4,5 km hoogte uit een vliegtuig springen! Yay! Na ’t ontbijt zijn we naar de opstapplaats gelopen, waar we wat formuliertjes in moesten vullen over dat je het risico begrijpt dat je mogelijk te pletter kan vallen. Tsja, we hadden al betaald, dus toch maar getekend ;) Daarna werden we opgepikt door een busje om naar de dropzone te rijden. De zenuwen begonnen inmiddels toe te slaan, omdat we ook een DVD te zien hadden gekregen over hoe het allemaal zou gaan lopen. Eenmaal aangekomen bij de dropzone hebben we een kopje koffie gepakt en een beetje rondgekeken naar de activiteiten. Er vliegt een vliegtuigje aan de lopende band en je ziet mensen met de parachute naar beneden komen. Toen mochten we onze pakken aantrekken en vanaf dat moment begon ik toch aardig wat kriebels in de onderbuik te voelen. We maakten kennis met onze tandemspringer en onze cameraman. Er is dus gewoon iemand mee gesprongen die het hele zaakje gefilmd heeft. Na de instructies mochten we het vliegtuigje in waarmee we naar 15.000 ft zouden klimmen. Onderweg nog wat foto’s en filmpjes gemaakt en het werd steeds kouder in het vliegtuig. Ik was nu best zenuwachtig, maar gelukkig kon ik nog wel lachen voor de film. Toen was het zover dat Gijs het vliegtuigje uit zou springen. De deur ging open, Gijs schoof naar de deur met zijn master, ze schommelden twee keer heen en weer en toen waren ze in een fractie van een seconde verdwenen. Heel apart en best eng om dat zo te zien. Mijn beurt! M’n hart klopte in m’n keel (tis toch nog net even anders dan een achtbaan), we schoven naar voren, inmiddels goed vastgesnoerd en ingepakt, de master schommelde ook twee keer heen en weer (ondertussen verwachtten ze van me dat ik nog even vrolijk in de camera keek, wat op dat moment niet helemaal lukte :P) en toen vlogen we als een vogel door de lucht. Ik wist niet wat me overkwam, het was een gevoel dat compleet tegen je natuur in gaat. De eerste seconden zijn zoals een achtbaan, maar dan nog een stapje verder. Wel supervet! Daarna raak je aan het vallen gewend en mag je armen uitspreiden. Ik raakte even in paniek, want het ademen lukte niet zo goed door de kou en de snelheid, maar toen herinnerde ik me dat er was verteld dat je door je neus moest ademen. Dat ging een stuk beter. Ondertussen wordt dus alles gefilmd en kan je wat gekke dingen gaan doen. Helaas begon ik me aan het einde van de minuut vrije val pas een beetje op m’n gemak te voelen, zodat ik weinig gekke bekken heb kunnen trekken voordat de parachute open ging. Ook een apart gevoel, want je wordt van 200 km/h afgeremd tot 30 km/h. Ik weet wel nog dat ik dacht, wel chill dat de parachute het doet. Je hebt zo’n 7 minuten een prachtig uitzicht over het steeds groter wordende landschap voordat je land op de dropzone. Daarna was het de master en de cameraman bedanken en daarmee kwam de ervaring alweer tot een einde. Was echt de bom. Knikkende knieën bleven niet uit. ’s Middags hebben we toen de foto’s opgehaald en ’s avonds lekker een steakje gegeten ter afsluiting. Was echt een topdag!

Inmiddels zijn we vanaf dinsdag 10 maart doorgereden naar Timaru, richting Christchurch, waarvandaan ik dinsdag 17 maart alweer naar Sydney vlieg. Tussendoor wilden we nog een gletsjerwandeling gaan doen, waar we 2 uur voor hebben gereden. Eenmaal aangekomen was het rotweer en hebben we de rest van de middag monopolie gespeeld in onze camper, samen met Geert en Richard, die we ook in Motueka hadden onmoet. Die avond zijn we gewoon een hostel binnengelopen om te koken. Na ’t eten hebben we ook erg chill in de tv-room gezeten, terwijl we er helemaal niet verbleven ;) Daarna hebben we en plekje gezocht om te wildkamperen en daarmee komt deze update weer tot een einde!

7 opmerkingen:

  1. WOW wat super gaaf man! :D Ik ben stiekem toch best wel jaloers op je ;) Heb je ook foto's van t skydiven?

    Dikke kus Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. he kerel echt vet het skydiven kon ik der maar bij zijn.
    Verder ook alles goed mis je het poolen al een beetje haha.
    hier is ook alles goed me moeder wordt over een week aan der knie geopereerd.
    die gaat weer lekker naar spanje.
    Verder met mij alles goed en met bel ook die is net afgestudeerd
    Je pool en stapmaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat gaaf allemaal david ben stiekem jaloers gun jouw heel veel pezier gr joke dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spectaculair! Ik ben niet jaloers, en zou het je ook niet nadoen, maar wat een fantastische ervaring voor je! En wat beschrijf je je avonturen spannend en humoristisch! Ik geniet ervan.Prachtige foto's ook! Ben blij dat je heelhuids op de grond bent beland. Maar ook de gletsjerwandeling ziet er geweldig uit!
    Veel liefs van Richard en mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 1 woord: KICKEN !!!
    Gave foto's ook weer en mooie verhalen!
    Heerlijk om te lezen en te zien...
    Zit elke dag op het nieuwe verhaal te wachten ;-)
    Groetjes vanuit het kleine Nederland van Carool

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gave foto's Daaf! Nooit gedacht dat je zoiets zou durven ;-)

    Liefs Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hasselhoff!

    We zitten inmiddels voor de 2e dag in Brisbane, hier is het wel beter weer dan in Byron Bay. Hopelijk is het daar ook beter weer geworden, heb je het nog een beetje kunnen uithouden met Gunther? We zullen je via je weblog nog wel beetje volgen, het adres van onze weblog is: andreasenarjan.waarbenjij.nu

    Veel plezier en succes nog!

    Oudoe

    BeantwoordenVerwijderen